Pagina's

Martin De Haeck een bedrijvig componist



Wie voor het eerst de lijst met de activiteiten van
Martin De Haeck in handen krijgt, zal zonder twijfel
even met de ogen knipperen. Is dit, in het kort
samengevat, de prestatie van maar n enkele man?
Of gaat het hier om de productie van een heel team?
De op 3 maart 1938 in Antwerpen geboren Martin
De Haeck is wa*****ijnlijk n van de bezigste bijen
op muzikaal gebied in onze contreien. Wat heeft
die man in zijn loopbaan al een productiviteit aan de
dag gelegd. Een loutere opsomming ervan zou al
een paar pagina s van ons SABAM-Magazine in beslag
nemen. Dit is een poging om u enig inzicht te
geven in de gevarieerde bedrijvigheid van deze
componist en arrangeur.

Arrangementen
De Haeck arrangeerde niet minder dan een duizendtal
titels voor Vlaamse en Nederlandse zangers. Bij
de Vlamingen zijn de namen terug te vinden van
ondermeer Joe Harris, Jimmy Frey, Jacques
Raymond, Ann Christy, Danny Fabry, Samantha,
Claire, Bob Benny, Henk Van Montfoort, Anja, Mieke,
Karl Herberger, Henk De Bruin, Louis Neefs, Eddy
Wally, Johan Stollz en nog vele anderen.
Een greep uit de lijst van de Nederlandse artiesten
levert volgende namen op:
The Shorts, Vader Abraham, Bonny St Claire, Astrid
Nijgh, Henk Wijngaard, Ronny Tober, Nico Haak,
Bruno Majarek, Ria Valk, The New Four, Johnny
Hoes, enzovoort.
Martin De Haeck verzorgde ook een aantal arrangementen
voor kamerorkest op pianowerken van
diverse componisten. Voor alle duidelijkheid wat
namen: F. Mendelssohn-Bartholdy, A. Borodin, A.
Goedicke, N. Rimsky Korsakov, I. Albeniz, F. Bridge,
J. Massenet, G. Bizet, H. Lichner, J. Brahms, A.
Scriabin, S. Coleridge Taylor en V. Rebikov.
Op zijn naam staan ook heel wat arrangementen
voor televisieprogramma s van de BRTN. Om er
maar een handvol te citeren: Canzonissima, Gouden
Sirene, Mezza Musica, Knokke-Cup, Hit Hit
Hoera, Lied van mijn land.
Niet te vergeten, ook
de opera- en belcantobewerkingen van Verdi,
Puccini en Wagner voor opname van Jo Nell.

Andere activiteiten
Naast de eerder genoemde namen en titels was
Martin De Haeck ook nog actief als componist en
arrangeur voor verschillende videofilms in het documentaire
genre. Als componist is hij lid van SABAM
sinds 1960. Hij zat ook in diverse SABAM-commissies,
zoals voor Mechanische Reproductierechten,
Perceptie en de Werkgroep voor Uitgevers. Voorts
was hij bestuurslid van de Belgische Artistieke
Promotie van SABAM, van BOP ( Union Professionnelle
des Producteurs Ind pendents of Beroepsvereniging
voor Onafhankelijke Producenten)
en van Uradex.
De Haeck was eerder eigenaar van de platenfirma
Limbophone, met als label Limbo en is nu eigenaar
van de muziekuitgeverijen Chackay Music en
Amay Music. Sinds 1960 is hij bedrijvig in de platenbusiness
als componist en arrangeur. In deze
laatste functie is hij tegenwoordig vooral actief in
het buitenland.


Bron: SABAM

Jevgenijs Pastuhovs



Jevgenijs Pastuhovs (1984, Oekraïne) begon accordeon te spelen op z’n achtste. In 2006 behaalde hij z’n bachelor op de Latvian State Music Academy in Riga. Datzelfde jaar deed hij mee aan het Socrates- Erasmus uitwisselingsprogramma van het ArtEZ Conservatorium te Enschede. Hij bleef in Nederland studeren en begon aan zijn mastersopleiding op de Messiaen Academie bij Egbert Spelde. Ook volgde hij masterclasses in Italië bij professor F. Lips and C. Jaccomucci.

Jevgenijs Pastuhovs deed mee aan verschillende accordeonconcoursen en won daarbij meerdere prijzen. In 2010 werd hij derde bij het Nederlandse Accordeon Concours in de categorie Solisten en zelfs eerste in de categorie Kamermuziek.

Jevgenijs heeft een speciale interesse in hedendaagse muziek en probeert componisten aan te zetten tot het schrijven van accordeonmuziek. Maar bovenal probeert hij ervoor te zorgen dat de accordeon met dezelfde achting wordt beschouwd als bij andere klassieke instrumenten het geval is.

De accordeon als compagnon




Wie de accordeon nog steeds associeert met kermisorgelklanken, loopt behoorlijk achter. De piano du pauvre doet het goed bij het begin van een nieuw millennium. Argentijnse tango, zigeunermuziek uit de Balkan, swingende Ierse volksdeuntjes, Taarab-muziek uit Kenia en squashbox uit Zuid-Afrika, accordeonmuziek die elke keer in de cafés en de straten van de volkswijken ontstond. En laat het nu uitgerekend dat zijn waarnaar we vandaag verlangen. .We schrijven einde negentiende eeuw. Duitse en Tsjechische migranten stromen de grensstreek van Texas en Mexico binnen. Met hun kennis en hun handen zullen ze hier een spoorweg uit de grond stampen of een bestaan opbouwen rond de mijnen. In hun bagage dragen deze migranten dierbare herinneringen en heimwee mee. Eén instrument combineert beide: de accordeon. Na een zware werkdag worden op de tonen van dit blaasbalginstrument Europese polka’s, walsen en mazurka’s gedanst. De Mexicaanse arbeiders gaan al gauw de Europese accordeonklanken met hun eigen traditionele muziek vermengen. Zo wordt de Tex Mex geboren, die de voorbije jaren door groepen als Los Lobos in een moderne versie de wijde wereld werd ingestuurd.

Een draagbaar orkest

Het was nog niet zolang geleden dat dezelfde accordeon de straten, cafés en danszalen van de Europese volkswijken veroverde. Ontstaan rond 1830 in Duitsland ontketende de accordeon al snel een ware rage bij de lagere klassen. Toen Italië, Frankrijk en Duitsland in de tweede helft van de negentiende eeuw het instrument in massa begonnen te fabriceren, kon elke would-be muzikant een goedkoop exemplaar op de kop tikken. In Parijs creëerden de immigranten uit de Auvergne er het Bal Musette mee. In Italië danste het volk op de tonen van de accordeon de tarantella. In Engeland speelde de concertina, een kleine accordeon met een specifieke klank, ten dans. En volgens een oud Frans accordeonboek bezat in België rond de eeuwwisseling bijna elk gezin een accordeon, naargelang de streek harmonica, trekzak of zelfs open en toe of tire tire pousse genoemd. 'Aanvankelijk was de accordeon een klein, niet al te zwaar instrument, gemakkelijk om overal mee naartoe te nemen', verklaart Etienne Bours de populariteit. Bours is journalist wereldmuziek en stelde voor de Mediatheek van de Franse Gemeenschap een uitgebreide catalogus over accordeonmuziek in de wereld samen. 'Bovendien is een accordeon eigenlijk een orkest op zich. Het is een echt solo-instrument waarmee je gemakkelijk een hele zaal kunt doen dansen.' Sommigen hebben nog een andere verklaring voor het succes: de accordeon benadert als geen ander instrument de menselijke stem. De blaasbalg is als het ware de adem die de accordeon afwisselend gepassioneerd, getormenteerd, vrolijk en triest doet klinken. Het instrument drukt dus perfect alle menselijke gevoelens uit.

Van goedkoop vertier tot saloninstrument

Toen de Europeanen zich verspreidden over de verschillende continenten, namen ze de accordeon en zo een stuk van hun volkscultuur mee. Etienne Bours vindt het heerlijk dat het instrument in zowat alle uithoeken van de wereld is terechtgekomen. Van Sudan, Kenia, Zanzibar en Madagascar, over de voormalige Sovjetunie en China tot bij de Innuit en de indianen van Colombia en Argentinië. In elke streek is aan de aankomst van de accordeon en de muziek die de bevolking ermee maakte een ander verhaal verbonden. Zo vinden we bij de Zoeloes en Sotho's in Zuid-Afrika de concertina terug. Ze kwamen ermee in contact toen ze vanaf 1870 hun dorpen verlieten en naar de goudmijnen trokken. De arbeiders mochten hun gezinnen niet meenemen maar om de sociale vrede te bewaren werd hen wel enig vertier gegund. Daarom verkocht men in de winkels van de mijnen heel goedkope instrumenten, zoals de gitaar en de concertina, die de Zuid-Afrikanen squashbox doopten. Met de slepende tonen van de concertina begeleidden ze hun traditionele liederen en dansen. Tijdens het apartheidsregime was de dansmuziek van de squashbox op een bepaald moment uiterst populair bij de arbeidersklasse, terwijl de Afrikaners er hun neus voor ophaalden en zich liever spiegelden aan de toenmalige Europese trends. Heeft de concertinamuziek van Zuid-Afrika nooit de wereld veroverd, de tango-met-bandoneon uit Argentinië deed dat wel. De bandoneon, een type accordeon van Duitse oorsprong, arriveerde eind negentiende eeuw in Buenos Aires. Die stad werd bevolkt door Andalusiërs, Basken, Duitsers, Engelsen en Italianen. In het centrum werden opera, Europese walsen en Argentijnse regionale liederen geprogrammeerd. In de cafés van de lager gelegen volkswijken ontstond stilaan een eigen stadsmuziek, de tango, aanvankelijk gezongen muziek met poëtische teksten gebaseerd op volksgedichten en begeleid op bandoneon en gitaar. Later werd de tango vooral instrumentaal en stond de klank van de bandoneon centraal. Toen de muzikanten het artistieke pad opgingen en zoals Astor Piazzolla met jazz en klassiek flirtten, werd de tango alom gerespecteerd en haalde de bandoneon de deftige salons en klassieke concertzalen.

In de twintigste eeuw verruilde ook de gewone accordeon de cafés en de straat soms voor de concertzaal. 'Men ging steeds meer "intellectuele" accordeons bouwen die aan de toenemende eisen van de muzikanten moesten voldoen', aldus volksmuzikant Hubert Boone, die voor het Brusselse Instrumentenmuseum onderzoek deed naar volksmuziek. Het ging dan vooral om chromatische accordeons die in tegenstelling tot hun diatonische voorlopers de meest ingewikkelde klassieke partituur aankunnen. De piano du pauvre ging Bach en Vivaldi te lijf en werd ook een stuk duurder. 'Het klopt dat de accordeon niet overal zo’n eenvoudig volks instrument is gebleven. In Rusland heb ik de accordeon het meest als een volks instrument ervaren. In elke kolchoz vond je wel een paar eenvoudige accordeons en een heleboel mensen die er volksdeuntjes op konden spelen.'

Veelkleurige knipperlichten

Toch werd de accordeon nooit echt populair in klassieke middens en jazzmilieus en na de Tweede Wereldoorlog bereikte het imago van de trekzak in Europa zelfs helemaal een dieptepunt. Etienne Bours legt de oorzaak daarvan vooral in Frankrijk waar de musette evolueerde naar een soort variétémuziek. 'Zeer virtuoos, maar eigenlijk pure kitsch. Dat weerspiegelde zich in de instrumenten: veel artiesten speelden op accordeons met flikkerlichten of andere sentimentele versiersels. Dat heeft een groot deel van het publiek een afkeer doen krijgen, de accordeon was niet nobel meer.' Nu wereldmuziek makkelijk op cd te verkrijgen is, heeft het publiek opnieuw de schoonheid en vooral verscheidenheid van de accordeon ontdekt. Jonge muzikanten in en buiten Europa werpen zich opnieuw op het instrument, terwijl hun ouders vaak rockmuziek speelden op gitaar. In Colombia zijn de accordeonisten die de vallenata vertolken, een muziek gebaseerd op merengue en Afro-Cubaanse klanken, razend populair. In Canada doen jonge accordeonisten de cajunmuziek herleven en in alle Europese steden duiken zigeuners met hun grote piano-accordeons op. Voor Etienne Bours is het zeker: 'De accordeon zal niet alleen populair blijven, hij zal ook wereldwijd blijven.' Wijlen Serge Gainsbourg wist dat al in zijn ode aan de trekzak: 'God, wat is het leven wreed / voor de zanger op de straat / zijn vriend en compagnon / is de accordeon.'

Albert Hennebel



"Hij speelde accordeon, alleen voor ons twee...' Wat Albert Hennebel (74) uit Vlamertinge betreft, zat Luc Steeno er twee keer naast: hij speelt nog altijd accordeon, al 68 jaar, én hij doet dat telkens voor meer dan twee, voor véél meer: Ik weet met hoeveel auto's ik heb gereden in mijn leven ; een stuk of twaalf maar hoeveel accordeons ik heb gehad? Veel, héél veel.

Als de deur van zijn woning in de Paupersstraat in Vlamertinge opengaat, blijkt Albert Hennebel (74) er piekfijn op te staan: een hemd dat zo lijkt weggeplukt uit de kast van Elvis Presley en een kapsel dat evenzeer van The King; had die nog geleefd ; had kunnen zijn. En, niet onbelangrijk in mijn stiel: een vlotte babbel heeft hij ook. Albert, niet Elvis.

Google zegt onder meer het volgende over Albert Hennebel : 'een monument in de accordeonwereld', 'een boegbeeld'

Dat zijn lovende woorden, niet?
Albert Hennebel: ;Da's zeker dadde. Ik zit er dan ook al vele jaren in. Voor mij is dat eigenlijk al lang geen nieuwtje meer. Hoorde ik vroeger een liedje van mezelf, dan kon ik daar echt van genieten. Mettertijd is dat een gewoonte geworden. Niet dat ik mezelf nu nog zo veel hoor: nergens nog zie je jukeboxen staan en op de radio? Op de vrije radio's zouden ze er nog eens een durven draaien, maar op de BRT;

Treedt u nu nog vaak op?
Maar jaak, gij! Natuurlijk is dat een beetje in periodes, maar nu is het vrij druk zelfs.

Wat voor publiek zit of staat er dan voor uw neus?
Tja, de hele joenge zijn dat niet meer natuurlijk. Al durft het wel eens te gebeuren, bijvoorbeeld op een privéfeest, dat er een paar jonge gasten tussen zitten. Dan zie ik ze toch loeren. Omdat ze het graag horen, hé. Maar ja, hoe gaat dat met de jeugd: de een volgt de ander en ze durven dat niet zeggen tegen elkaar, dat ze dat graag horen. Da's hun instrument niet, hé.

Nochtans is de accordeon bezig aan een comeback, zou je zo denken?
(knikt) Dat heeft surtout te maken met Frankrijk. Ik krijg hier elke maand een boek uit Parijs en dat staat altijd vol met jonge gasten. Vergeleken met België draait dat daar formidabel! Die komen ook vaak de grens over, om hier te spelen. In Geluveld bijvoorbeeld komt Eric Bouvelle, dat is de wereldkampioen.

Hoe wordt iemand wereldkampioen accordeonspelen?
Ah, dat zijn de uitersten, hé. Aan een WK heb ikzelf nooit deelgenomen, wel aan andere wedstrijden. Ik ben nog kampioen van de Benelux geweest. Hoe lang dat geleden is? Pfft. Ik was toen nog een joenk gastje. Dat was in Jambes, bij Namen ligt dat. Maar wanneer dat was? Ik zou moeten zien naar mijn diploma; (rekent het uit) Dat zal ergens in 1958 of '59 geweest zijn.
Maar dat WK: is dat om ter snelst spelen, om ter mooist;
(onderbreekt) Er zit daar een jury die iedereen beoordeelt en dan is het kwestie van zo weinig mogelijk kemels te schieten....

Jef Claes (Balen)



Accordeon is mijn passie

Jef Claes bezit grootste verzameling van Europa

Balenaar Jef Claes (63) is al van kindsbeen af gepassioneerd door accordeons. 'Ik bezit meer dan 250 werkende accordeons', zegt Jef. Tijdens Balen jaarmarkt, op zondag 9 en maandag 10maart, stelt Jef 125 van zijn unieke muziekinstrumenten tentoon.

Als kleuter was Jef Claes uit Balen al begeesterd door de accordeon. 'Volgens mijn ouders vroeg ik al vanaf mijn vier jaar een accordeon', zegt Jef. 'Na veel wenen kreeg ik op mijn zesde mijn droominstrument. Ik volgde lessen, maar ook dat liep niet van een leien dakje. Mijn eerste leraar vertelt me nog vaak dat ik klaagde als ik een stuk niet kon spelen.'

Maar die onkunde is ondertussen veranderd in een heuse professionaliteit. Jef Claes geeft vandaag accordeonles en hij red ook oude accordeons van de tand des tijds. 'Ik ben op zoek naar alle instrumenten van voor 1950', zegt de muzikant. 'Ik bezit meer dan 250 werkende accordeons. Daarnaast heb ik ook nog een vijftigtal exemplaren die ik gebruik voor wisselstukken. Via een vriend heb ik al veel accordeons in het buitenland kunnen bemachtigen. Ik mis alleen nog Scandinavische exemplaren, maar daar hoop ik in de zomer verandering in te brengen.'

Jef pluist tijdschriften uit en struint beurzen af op zoek naar unieke accordeons. Zijn oudste accordeon dateert uit 1830. Het gaat om een exemplaar uit Londen. 'De Chinezen vonden het principe van de doorslaande tongen al drieduizend jaar geleden uit', zegt Jef. 'De accordeon is gebaseerd op een raampje met daarin een gat waarin een tong beweegt. Deze tong produceert ongeveer 440 trillingen per seconde. In het Westen gebruikte vooral de bourgeoisie de accordeon als begeleiding voor kerkelijke gezangen.'

Wie graag een deel van de blinkende muziekinstrumenten wil bewonderen, kan op zondag 9 en maandag 10maart de tentoonstelling van de heemkundige kring van Balen bezoeken. Jef Claes stelt er dan 125 unieke accordeons tentoon. 'Het zal de eerste en de laatste keer zijn dat ik mijn muziekinstrumenten uitstal', zegt Jef. 'Daarna verdwijnen ze voorgoed weer in mijn verzameling. Mijn grootste wens is dat deze verzameling altijd bijeen zal blijven. Hopelijk komen de accordeons terecht in een museum. Dan kan iedereen ervan genieten.'

Kevin van den Eijnden



Kevin van den Eijnden uit Kerkrade, die al op jonge leeftijd met het oefenen op de steirische harmonica is begonnen, heeft op 6 september 2009 de 2e plaats gehaald op het Limex Midische Concours in het Oostenrijkse Kolsass.

Dat dit een prestatie van formaat is blijkt wel uit het gegeven dat Kevin uit een deelnemersveld van 18 spelers alleen in wereldkampioen Michael Rettig zijn meerdere heeft moeten erkennen.

De deskundige jury bestond onder andere uit Hubert Klausner en 3-voudig wereldkampioen Dennis Novato. Hubert Klausner, de bekende harmonica docent uit het Zillertal, roemde de totale performance van Kevin.

Opmerkelijk was het zeer hoge niveau van de deelnemers. Ook het gemak waarmee ze op de Limex Midische (een digitale steirische harmonica zonder tongen) speelden was ongelooflijk.

Kevin: deze digitale steirische harmonica speelt super licht en zelfs de snelste loopjes waren geen enkel probleem. De Midische spreekt heel goed aan. Complimenten voor Limex!

Het team van deze Oostenrijkse firma, die al sinds jaar en dag leider isop het gebied van
midi- en microfoonsystemen, is onlangs versterkt door onze oud-medewerker Loui Herinx!

Danny Malando



De hele Jordaan was naar Amstelveen uitgerukt om Danny Malando en zijn orkest te zien. De Amsterdamse buurt is de thuishaven van de orkestleider en dat was te merken. Het is dan ook opmerkelijk dat Malando, die eerder in een uitverkocht Tuschinski, Concertgebouw en Carré stond, in zijn huidige tournee Amsterdam aan zich voorbij moet laten gaan.

Dankzij de grote schare vaste fans zat de stemming er al snel goed in. Een stamgast van café Papeneiland, aan de rand van de Jordaan, lijkt zo nu en dan te denken dat het publiek voor hem is gekomen. Joop heeft nogal veel aandacht nodig. Maar geen moment werd dat extreem storend. Malando weet er zelfs nog een paar grappen over te maken. Zijn twaalfkoppige orkest, met zes strijkers en drie accordeonisten, doet wat het moet doen. Populaire klassiekers spelen op een manier die in Nederland ongeevenaard is. Ooit opgericht als tango-orkest, maar inmiddels passeren ook de rumba en de chachacha de revue. Gelukkig is er ook ruimte ingebouwd voor rustige nummers. Zo speelt Gert Wantenaar het geweldige Moon River van Henry Mancini op de bandoneon. Malando zelf speelde tijdens het nummer gitaar en percussie. Het overbekende True Love krijgt later op de avond een andere dimensie als het op trompet wordt gespeeld.

Als de danssalon wordt geopend, komt er direct een echtpaar het podium op. Snel gevolgd door nummer twee. Van de hele schouwburg krijgen de eerste vier dansers een applaus.

Pianist Huug den Ouden, die jarenlang werkte met Toon Hermans en Dorus, weet de zaal muisstil te krijgen als hij als een ware vingerfluiter Droomland inzet. Het publiek weet niet wat-ie ziet&hellip. Voor bijna elke muzikant is een speciaal plekje in de show ingebouwd. Zo krijgt concertmeester Ernö Olah enkele solo’s op zijn viool en mag Dominique Paats zijn kunsten op accordeon laten zien. Vocaal wordt Malando bijgestaan door Rebecca Lobry die in loepzuiver Spaans en Portugees de zaal aan haar voeten krijgt. “In Brazilië denkt iedereen dat ze Braziliaanse is en dat begrijp ik goed”, lacht Malando.

Speciaal voor zijn moeder die in Amstelveen in de zaal zit speelt Danny de klassieker Olé Guapa, wat mooi meisje betekent. “Het lied is geschreven door mijn grootvader”, licht de orkestleider toe. “Speciaal voor een mooi meisje.” Het nummer is wereldwijd een succes geworden, niet gek voor een poldertango.
Toeren is toch het leukste wat er is”, verzucht Malando. “We doen nu een tournee van drie maanden, maar wat mij betreft mag het veel langer duren. Dit is waar je het voor doet.”

Een Amsterdamse medley is onvermijdelijk, zeker als je weet dat Malando plannen heeft om in 2010 met zijn orkest een optreden te geven op zijn eigen Noordermarkt. Ik weet een ding zeker: als dat plan lukt, wordt het dringen geblazen, want aan fans uit de Jordaan heeft Malando geen gebrek.

Solistenconcours



Jaarlijks vindt in Amstelveen het solistenconcours plaats voor accordeonisten. Drie deelnemers sprongen er volgens de jury dusdanig uit dat ze in aanmerking kwamen om een concert te verzorgen tijdens het internationaal Festival Het Accordeon 2010. De twee die daadwerkelijk een concert gaan verzorgen zijn: Jevgenijs Pastuhovs en het Kamermuziekduo Vincent en Jeanine van Amsterdam.

Jevgenijs Pastuhovs komt uit Letland, waar hij het conservatorium heeft gedaan. Op dit moment studeert hij bij docent Egbert Spelde aan het Artez Conservatorium. Jevgenijs heeft een flinke muzikale carrière erop zitten. Zo heeft hij tijdens internationale concoursen prijzen gewonnen, heeft hij als solist opgetreden bij symfonie-orkesten, was hij lid van verschillende kamermuziekensembles en speelde hij diverse malen voor de radio. Een groot talent.

Motion Trio



"In order to achieve similar effects, Pink Floyd needed a support of huge equipment, whereas the Motion Trio needs just three accordions". Commentaar op het Motion Trio, een band die in de laatste tien jaar de wereld heeft veroverd. Deze Poolse accordeonisten hebben de koppen bij elkaar gestoken voor een heel bijzonder gezelschap. Om te voorkomen dat iemand zou denken dat hier enkele synthesizers aan het werk zijn, hebben ze voor de zekerheid "Acoustic Accordeons" op de omslag van hun CD "Play-Station Asphalt Tango" gezet. De heren klinken als één instrument. Ongelooflijk virtuoos gespeelde, bombastische, zeer ritmische muziek waarin invloeden van Balkanmuziek, minimal music, de natuur en een goed lopende machine.

Overal waar ze optreden krijgen ze positieve kritieken van het publiek én van de pers. Ze hebben op elk continent hun sporen achtergelaten en zijn nog lang niet klaar met ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Ze hebben samengewerkt met o.a. Michael Nyman, Bobby Mc Ferran en Trilok Gurtu. "We willen nieuwe geluiden uit het instrument krijgen, waarbij het niet gaat om het breken van tradities, we willen gewoon verrassen en geluidsextravagant zijn."

Bezetting: Pawel Baranek, Marcin Galazyn en Janusz Wojtarowics (accordeon)